Sorozatunk záró fejezetében a világ talán leghíresebb személyszállító járműveivel ismerkedhetnek meg kedves olvasóink, melyek karakteres, piros színükkel is kicsit már az ünnepek hangulatát idézik fel nekünk…
A londoni piros emeletes busz
A hivatalosan AEC Routemasternek (= „az útvonal ura/ mestere”) elnevezett, ám a helyiek körében csak „Big Red Bus”-ként emlegetett személyszállító alkalmatosságok éppúgy jelképévé váltak London arculatának, mint az ugyancsak piros telefonfülke, a brit utcai rendőr (bobby), vagy épp a Big Ben. A formájuk és színük miatt egyaránt különleges, ún. double-deckerek először 1954-ben tűntek fel a brit főváros utcáin és szinte azonnal népszerűvé váltak. Ennek oka viszont nem a rendkívül figyelemfelkeltő külső volt, hanem a praktikus és modern kivitelezés, valamint az utasok kényelmét szolgáló belső elrendezés.
Az immár 65 esztendős járművek első darabjait, melyeket 1968-ig gyártottak, a London Transport tervezte. A buszok gépezetét és alkatrészeit az Associated Equipment Company (innen az AEC rövidítés) southalli gyárában gyártották, míg a váz építését és a végleges összeszerelést a Park Royal Vehicles üzemében végezték. Az ún. prototípus jellegzetes elemei voltak a busz elejébe elhelyezett motor, az utastértől elválasztott vezetőállás és a nyitott hátsó peron, melyet a távolsági kivitelben zárható ajtóval láttak el. Kifejlesztésük még 1947-ben kezdődött el egy mérnökcsapat: A. M. M. Durran, Colin Curtis és Douglas Scott vezetésével. A tervezők elsődleges célja a régiebbi buszok lecserélése és a trolibuszok kiváltása volt egy könnyedebb szerkezetű, üzemanyag-takarékosabb járműre. A tervezés során a 2. világháború tapasztalatait is felhasználták, a buszok ugyanis a repülőgépgyártásban alkalmazott, könnyű szerkezetet biztosító alumíniumból készültek. A közel négy és fél méter magas, 8,38 m (hosszított változatok esetén 9,12 m) hosszú géptest alumínium szerkezetének köszönhetően mindösszesen csak 7,35 tonnát nyomott. Az újító szándék azonban itt még nem ért véget: a kisebb tömeget biztosító szerkezet mellett ennél a busznál alkalmaztak először szervokormányt, automatikus sebességváltót, hidraulikus féket valamint független kerékfelfüggesztést. A Routemasterek egyik legkarakteresebb formatervi megoldása a féloldalas orr rész volt. Az európai buszokkal ellentétben ugyanis a sofőrfülke nem a „csőrös orr" mögött, hanem amellett kapott helyet, lehetővé téve az út könnyű beláthatóságát és az utastér növelését, amely - másik ikonikus formatervi jellemzőként - nyitott volt, mégpedig a célból, hogy az utasok könnyen felugorhassanak a buszra, miközben nem kell időt pazarolni az ajtó nyitásával, zárásával. Mivel ez a megoldás minden praktikuma ellenére rendkívül balesetveszélyesnek bizonyult, készültek elektronikusan működtethető ajtóval felszerelt modellek is, illetve olyanok, amiknek a zárható ajtaja a kabin elején helyezkedett el. Ez utóbbiak a távolsági buszok szerepét töltötték be.
Bár a prototípus már 1954-ben elkészült, London útjain való rendeltetésszerű használata két évvel később kezdődött el az ekkor már hűtőrácsos homlokfallal is rendelkező járműveknek. A tervező mérnökök fontos célja volt a lehető legtöbb ülőhely biztosítása géptestben. A hagyományos városi kivitelek összesen 64, a hosszított változatok 72 utas számára nyújtottak ülőhelyet. A London Transport jelentős figyelmet fordított a buszok karbantartására is. A Routemasterek ötévente jelentős felújításon estek át, mely során a buszt majdnem az utolsó csavarig lebontották, és csaknem egy teljesen új buszt készítettek el helyette.
Érdemes megemlíteni, hogy a vadvörös/pipacspiros szín mellett készültek piros-krémfehér, valamint teljesen zöld fényezésű Routemaster buszok is. Számos jeles eseményre különleges festéssel hívták fel a figyelmet. Ilyen volt II. Erzsébet ezüst és arany jubileuma, melyek során először 1977-ben 25 buszt ezüst, majd 2002-ben 50 buszt aranyszínűre fényeztek át.
Az Anglia jelképévé vált buszok hanyatló periódusa 1979-ben kezdődött el az Assosiated Equipment Company bezárásával. A Routemasterek száma egyre csökkent, valamint kevesebb forrás jutott a karbantartásokra, ezért 1986 után már nem végeztek felújításokat. Az 1982-es jelentős jegyáremelést és megszorításokat követően elkezdték az öregebb Routemasterek selejtezését, majd a kalauzok létszámának csökkentésével további buszokat állítottak le. A klasszikus Routemaster buszokat 2005. december 9-én végleg kivonták a forgalomból, és csak két vonalon hagyták őket meg egyfajta nosztalgiajáratként: a 9-es járatot a Kensington High Street-től Aldwych-ig és a 15-ös járatot a Trafalgar tértől a Tower Hillig.
Ezek után úgy tűnt, a Nagy Piros Buszok örökre eltűnnek London utcáiról és kizárólag csak a turistalátványosságok helyszíneit érintő nosztalgiavonalakon fognak felbukkanni. A britek nagy örömére azonban hamarosan elkészült a New Routemaster névre keresztelt utód-modell, ami elődjének formatervi elemeit modern vonásokkal ötvözve 2012-től közlekedik menetrendszerűen London útjain.
Zárszóként itt ragadnánk meg az alkalmat, hogy Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Sikerekben Gazdag Új Esztendőt kívánjunk minden Kedves Olvasónknak!
Büszkén gratulálunk Borsodi Zsolt, Mucsi Sándor és Sipos Zoltán kollégáinknak, akik a hétvégén átvehették az IRU Diploma of Honour elismerést.
BővebbenMa van a Madarak és Fák Napja – és ennél szebb apropót keresve sem találhatnánk, hogy felidézzük: alig pár hete 30 madárodút barkácsoltunk az Egererdő Zrt. Mátrafüredi Erdészetének megbízásából.
BővebbenA Magyar Szállítmányozók Szövetségének új tagjaként részt vettünk első szállítmányozói konferenciánkon. A rendezvényen számos aktuális iparági témáról hallhattunk – az EU logisztikai kilátásairól az új amerikai kormányzat tükrében, a mesterséges intelligencia szerepéről a szállítmányozásban, valamint a kombinált fuvarozás jövőjéről.
BővebbenNagy öröm számunkra, hogy támogathatjuk Pernyész Dorottyát, a gyöngyösi születésű, Magyarország egyik legsikeresebb fiatal uszonyos úszóját. Dorottya rendkívül céltudatos sportoló, aki már fiatal korától kezdve kimagasló eredményeket ért el a medencében. Többszörös magyar bajnok, 20 egyéni országos csúcs birtokosa, valamint junior és felnőtt világ- és Európa-bajnoki címek büszke tulajdonosa.
BővebbenKét elszánt csapattal vágtunk neki a hétvégének, és a zord időjárás, a fáradtság és a kisebb sérülések ellenére is mindkét csapatunk sikeresen célba ért! Hatalmas köszönet mindenkinek, aki szurkolt nekünk, és támogatóinknak, akik hozzájárultak ehhez a fantasztikus élményhez! Most kicsit fáradtan, de mérhetetlenül büszkén tekintünk vissza erre a kihívásra.
BővebbenA Föld Napja alkalmából a K&V kis csapata, tegnap Károlytáró környékén gyűjtötte össze a szemetet, ezzel is hozzájárulva környezetünk szebbé, élhetőbbé tételéhez!
Bővebben