Megosztás:

Benyomások az AVL 6. Nemzetközi Kipufogógáz-és Részecskemisszió Fórumáról!

2010. május 26.

Az AVL a világ legnagyobb privát kézben lévő társasága, mely hajtásláncok fejlesztésére, szimulációjára és tesztelő technológiákra  koncentrál. Értendőek ez alatt a belső égésű motorok,erőátviteli berendezések,szoftverek,személy-és teherautók,valamint a még ennél is nagyobb motorok világában végzett úttörő munkák.

Az AVL  a járműgyártók megbízásából, részben szisztematikusrendszereket hoz létre, részben pedig elemző eszközöket gyárt és forgalmaz fejlesztőlaborok és műhelyek számára. Az AVL idei első konferenciáján, melyet a kétévente megrendezett ludwigsburgi kipufogógázos eseményen tartottak,nemcsak a közelmúlt kutatásaiba, fejlesztéseibe tekinthettünk be. Jól kirajzolódtak az autós, és azon belül is elsősorban a haszonjárműves világgal szembenálló kihívások, melyekre az iparnak az elkövetkezendő években kell a válaszokat megtalálnia.

A konferencia fő témáját természetesen a 2010-től érvényes észak-amerikai és az azzal közel egyező, 2014-ben érvénybe lépő Euro 6-os kipufogógáz-előírás teljesítéséhez szükséges fejlesztések, kísérletek adták. A kivételesen összetett feladat megértéséhez tudni kell azt, hogy nem csak a határértékek szigorodtak jelentős mértékben, hanem a teljesítés körülményei is komoly feladat elé állítják a tervezőket.

A határértékek szigorodása 1990, az első Euro norma bevezetése óta óriási mértékű volt. Azóta a mostani fejlesztési feladatot biztosító Euro 6-os szint a szénhidrogének határértékének 96 %-os, a NOx értékének 98%-os csökkenését írja elő. A részecske-kibocsátásnak elsőként az Euro 1-es norma szabott határt, 0,36 grammban meghatározva a plafont, jelentős csökkenésnek tekinthető a 90-es évek kezdetén jellemző 1g/kWh körüli átlagértékhez képest – az  Euro 6  egyszázad gramm alatti értéket kíván meg. A korom tömegmennyiségének csökkenésével egyidejűleg a részecskék átmérője is törpül. A  2,5 um alatti szemcséket az emberi légzőszerv nem képes kiszűrni, ezért azok egyenesen a fejbe és a tüdőbe jutnak , jelentősen növelve a rák kialakulásának esélyét, és nem mellékesen az allergiával küzdők állapotát is súlyosbítja. Ezt felismerve az Euro 6 új határérték bevezetését is hozza, nevezetesen a részecskeszám ( PN ) korlátozását. Ezen felül a szakemberek egy része szerint a jövőben az aeroszolok mennyiségét is korlátozni szükséges (pl: NH3,N2O,NO2).

A rövid távú fejlesztési irányokkal a mérnökök teljes egyetértésben vannak, függetlenül márkától és tudományos kutatóintézettől. Egyöntetűen elkerülhetetlennek látják a minden eddiginél magasabb befecskendezési nyomást, a kipufogógáz-visszavezetést,a feltöltést,a töltőlevegő-hűtést,az aktív NOx kezelést (SCR vagy megkötés) ,valamint a  részecskeszűrést(DPF).
A lépéseknek lehetővé kell tenniük, hogy négy év múlva a szén-hidrogén kibocsátás a most frissiben életbe lépett Euro 5-ös határértéknek kevesebb, mint három tizede legyen. Az NOx- az ötödére , a részecske-kibocsátás pedig a felére kell süllyedjen, ez pedig soklépcsős motorikus fejlesztést és kipufogógáz-gondozást igényel. Mindemellett a tervezők szeme előtt tartandó az alacsony üzem anyagfelhasználás iránti elvárás, annak gazdaságossági és üvegházhatási okai miatt, az alacsony gondozásigény, valamint ezzel összhangban a robosztus, megbízható felépítés.

Az Euro 5-ös rendszerre  átálláskor  a gyártók többsége az SCR technológiát választotta, mely bár jelentős előállítási többletköltséget okoz, a jellegmező egészében biztonsággal  teljesíti a határértéket. Néhányan azonban a kipufogógáz visszavezetésének fokozásával, azaz az EGR-arány növelésével érik el a DeNOx katalizátor kívánt konverziós hozamát, melynél ha részecskeszűrő vagy-tároló segít a korom kiszűrésében, az EEV missziós szint is teljesül.
Az EGR fokozásával azonban együtt növekszik  az üzemanyag-felhasználás is. Elsősorban emiatt váltott 2008-ban a Cummins, bevezetve az SCR rendszert. Mérések szerint 6-9 %-os fogyasztáscsökkentést eredményezett a változtatás, mely nemcsak gazdaságosabban üzemeltethetővé tette a motorokat- a szervizintervallum is hosszabb-, de a CO2-kibocsátás is jelentős mértékben csökkent, egy kamion elvárt időtartama alatt 120 tonnával. A soron következő norma teljesítéséhez a kipufogórendszer oldaláról átlagosan szükséges a részecskeszűrő 95%-os és a NOx-okat redukáló SCR 80%-os hatásfokának elérése.
Egy mai technológiai tudás szerinti ideális motor tehát mindössze egy részecskeszűrő és 50 %-os kipufogógáz-visszavezetés mellett képes a megcélzott Tisztaságra.
Vissza

 

Aktuális híreink

IRU diplomát kaptak gépkocsivezetőink

2025. május 12.

Büszkén gratulálunk Borsodi Zsolt, Mucsi Sándor és Sipos Zoltán kollégáinknak, akik a hétvégén átvehették az IRU Diploma of Honour elismerést.   

Bővebben

Madarak és fák napja

2025. május 10.

Ma van a Madarak és Fák Napja – és ennél szebb apropót keresve sem találhatnánk, hogy felidézzük: alig pár hete 30 madárodút barkácsoltunk az Egererdő Zrt. Mátrafüredi Erdészetének megbízásából.

Bővebben

Szállítmányozási konferencia 2025

2025. május 9.

A  Magyar Szállítmányozók Szövetségének új tagjaként részt vettünk első szállítmányozói konferenciánkon. A rendezvényen számos aktuális iparági témáról hallhattunk – az EU logisztikai kilátásairól az új amerikai kormányzat tükrében, a mesterséges intelligencia szerepéről a szállítmányozásban, valamint a kombinált fuvarozás jövőjéről.

Bővebben

Pernyész Dorottyát támogatjuk

2025. május 3.

Nagy öröm számunkra, hogy támogathatjuk Pernyész Dorottyát, a gyöngyösi születésű, Magyarország egyik legsikeresebb fiatal uszonyos úszóját. Dorottya rendkívül céltudatos sportoló, aki már fiatal korától kezdve kimagasló eredményeket ért el a medencében. Többszörös magyar bajnok, 20 egyéni országos csúcs birtokosa, valamint junior és felnőtt világ- és Európa-bajnoki címek büszke tulajdonosa.

Bővebben

Sikeresen teljesítettük az Ultra Balatont!

2025. április 29.

Két elszánt csapattal vágtunk neki a hétvégének, és a zord időjárás, a fáradtság és a kisebb sérülések ellenére is mindkét csapatunk sikeresen célba ért! Hatalmas köszönet mindenkinek, aki szurkolt nekünk, és támogatóinknak, akik hozzájárultak ehhez a fantasztikus élményhez! Most kicsit fáradtan, de mérhetetlenül büszkén tekintünk vissza erre a kihívásra.

Bővebben

Újra hulladékot gyűjtöttünk

2025. április 24.

A Föld Napja alkalmából a K&V kis csapata, tegnap Károlytáró környékén gyűjtötte össze a szemetet, ezzel is hozzájárulva környezetünk szebbé, élhetőbbé tételéhez!   

Bővebben